Słowo jest ogień

 

Premiera: 12.06.2021, czas trwania: 1 godz. 15 min. (bez przerwy), Duża Scena

Scenariusz: Janusz Majcherek
Reżyseria: Szymon Kuśmider
Praca nad słowem: Teresa Budzisz-Krzyżanowska
Scenografia: Jolanta Gałązka
Kostiumy: Grażyna Piworowicz
Muzyka: Dominik Strycharski
Projekcje: Piotr Solecki
Nagranie wideo: Tomasz Kencler
Reżyseria światła: Jarosław Wardaszka
Inspicjent : Katarzyna Bocianiak
Sufler: Małgorzata Ziemak
Producent wykonawczy: Magdalena Mróz
 
Norwid I: Krzysztof Kwiatkowski
Norwid II: Paweł Krucz
Norwid III: Jerzy Schejbal
Pan I / Norwid IV: Krystian Modzelewski
Pan II / Norwid V: Adam Cywka
 
 
Zakonnica: Katarzyna Skarżanka
Pani I: Ewa Domańska
Pani II: Dorota Landowska
oraz (projekcja wideo): Andrzej Seweryn
 
 
 

Premiera: 12.06.2021, czas trwania: 1 godz. 15 min. (bez przerwy), Duża Scena

Cyprian Kamil Norwid – człowiek niepotrzebny, jak sam napisał „w trupie doskonałej nad- kompletowy aktor”. Twórca, który szukał swego miejsca i go nie znalazł. Artysta, który wiedział, że społeczeństwo go nie chce, tym boleśniej odczuwał, że jest temu społeczeństwu potrzebny. Niespełniony geniusz, samotnik postrzegany jako dziwak.

Niezależność myśli utożsamiał z niezależnością materialną. Nie umiał jak Mickiewicz zjednywać sobie ludzi, nie grywał na giełdzie jak Słowacki, nie mógł dokładać do swej twórczości z rodowego majątku jak Krasiński… Chciał utrzymywać się wyłącznie z działalności twórczej. Wolność artystyczną okupił życiem w ubóstwie, śmiercią w nędzy i zapomnieniem tuż po odejściu. „Czwartym wieszczem” stał się dopiero w dwudziestym wieku.

W Roku Norwidowskim, w 200 rocznicę urodzin artysty, czytamy go na nowo. A jego „słowo jest ogień”.

W scenariuszu wykorzystano teksty Cypriana Kamila Norwida oraz Konstantego Gaszyńskiego, Juliusza W. Gomulickiego, Andrzeja Edwarda Koźmiana, Kajetana Koźmiana, Zygmunta Krasińskiego, Teofila Lenartowicza, Władysława Mickiewicza, Czesława Miłosza, Marcelego Motty’ego, Aleksandra Niewiarowskiego, Jana Rosena, Zbigniewa Sudolskiego, Józefa Tokarzewicza, Antoniego Zaleskiego.

 
  • "Norwid: Przykryjcie mnie lepiej"

    Tomasz Miłkowski, Dziennik Trybuna nr 120, 18.06.2021

    Reżyser Szymon Kuśmider zadbał o wizualną i muzyczną stronę spektaklu, w którym wykorzystano projekcje charakterystycznych grafik Norwida i sugestywną ścieżkę muzyczną wykonywaną na żywo przez Dominika Strycharskiego. Zagrała również przestrzeń Teatru Polskiego - z (...)

    Reżyser Szymon Kuśmider zadbał o wizualną i muzyczną stronę spektaklu, w którym wykorzystano projekcje charakterystycznych grafik Norwida i sugestywną ścieżkę muzyczną wykonywaną na żywo przez Dominika Strycharskiego. Zagrała również przestrzeń Teatru Polskiego - z loży „Szyfmana" przemawiał i deklamował natchniony Norwid I (Krzysztof Kwiatkowski), a z boku sceny na łóżku sugerującym przybytek św. Kazimierza w Paryżu trwał jak wyjęty z obrazu starzejący się, okryty chustą Norwid III (Jerzy Schejbal), wciąż domagający się społecznej obecności.
    Piękny i mądry spektakl.
    CAŁY TEKST RECENZJI: www.e-teatr.pl

    więcej 
  • "Poezja wysokich lotów"

    Roman Soroczyński, warszawa.pl, 16.06.2021

    Osobiście uważam, że Cyprian Kamil Norwid znacznie wyprzedził swoją epokę. Jego twórczość nawet dzisiaj wydaje się dosyć trudna! Kiedy jednak słuchałem jego poezji w znakomitym wykonaniu aktorów Teatru Polskiego, o wiele łatwiej było mi zrozumieć ją. Te trudne teksty, (...)

    Osobiście uważam, że Cyprian Kamil Norwid znacznie wyprzedził swoją epokę. Jego twórczość nawet dzisiaj wydaje się dosyć trudna! Kiedy jednak słuchałem jego poezji w znakomitym wykonaniu aktorów Teatru Polskiego, o wiele łatwiej było mi zrozumieć ją. Te trudne teksty, zaprezentowane z imponującym kunsztem aktorskim, trafiają do odbiorcy z dużo większą siłą, niż czytane samodzielnie. Potwierdziła się moja teza, że Dyrektor Teatru, Andrzej Seweryn – który wystąpił w projekcji video – fantastycznie prowadzi zespół aktorski! Rzadko chwalę aktorów imiennie, ale muszę przyznać, że do Pawła Krucza, którego cenię od dawna, wspaniale dołączył Krzysztof Kwiatkowski. Cóż za dykcja, cóż za znakomita interpretacja – przypomnijmy: trudnego! – tekstu…Do wysokiego poziomu, zaprezentowanego przez młodszych kolegów, pięknie dostosował się Jerzy Schejbal.
    I tu znowu o technice: aktorzy byli nagrywani za pomocą kamery, która znajdowała się nad sceną. Dzięki temu byli oni widoczni podwójnie: w pionie i w poziomie. Nagrania te były uzupełniane przez ciekawą scenografię, ukazującą rękopisy Cypriana Kamila Norwida oraz… jego rysunki. Warto bowiem pamiętać, że nasz bohater był wszechstronnym człowiekiem: tworzył nie tylko różne utwory literackie (poetyckie, prozatorskie i dramatyczne), ale spod jego rąk wychodziły także grafiki, obrazy, rysunki i rzeźby.
    Dzięki wspaniałej grze aktorów i połączeniu jej z nowinkami technicznymi spektakl Teatru Polskiego ożywił poezję najwyższej próby – niesłusznie uznawaną przez niektórych za nieaktualną.
    CAŁY TEKST RECENZJI: www.warszawa.pl

    więcej 
 
 
 
DUŻA SCENA
I STREFAN 30 zł, U 25 zł
II STREFAN 25 zł, U 20 zł
III STREFA (balkon)N 20 zł

- PLAN WIDOWNI (PDF)
- Wejściówki w cenie 20 zł sprzedawane są na 30 minut przed spektaklem. Płatność za wejściówki wyłącznie gotówką.
- Bilety ulgowe (U) przysługują: uczniom, emerytom, rencistom, osobom z niepełnosprawnością oraz odznaczonym "Zasłużony dla Kultury Polskiej" za okazaniem legitymacji.
- Ceny biletów w sprzedaży on-line zawierają opłatę manipulacyjną.
- Propozycje tańszych biletów znajdą Państwo wśród naszych OFERT SPECJALNYCH.