Spotkania Dyskusyjnego Klubu Teatralnego to okazja do wyrażania opinii, uzewnętrzniania wzruszeń, atakowania kanonu oraz poddawania życia kulturalnego nieustannej analizie. W trakcie – odbywających się bezpośrednio po spektaklach – spotkań z publicznością, sprawdzamy jak sztuka rezonuje z widzami i zachęcamy do wspólnej refleksji, tworząc platformę do swobodnej wymiany myśli. Przy okazji premier na spotkania zapraszamy gości - twórców teatralnych i badaczy teatru.
Spotkania poprowadzi dr Michał Mizera
Wstęp:
Aby wziąć udział w Dyskusyjnym Klubie Teatralnym, wystarczy okazać bilet na dowolny spektakl z bieżącego repertuaru Teatru Polskiego w Warszawie.
Więcej informacji: edukacja@teatrpolski.waw.pl
TERMINY SPOTKAŃ DYSKUSYJNEGO KLUBU TEATRALNEGO:
"Prime Time"
Spotkanie ze Sławomirem Grzymkowskim i Wiesławą Sujkowską
Kolejne przedstawienie w repertuarze Teatru Polskiego dotyczące tematu wojny, próbujące pokazać źródła konfliktów w naturze ludzkiej. Po spektaklu porozmawiamy z twórcami przedstawienia o tym, jak rozumieją zadania teatru w obliczu tak ważnych problemów i postawiamy pytanie o możliwy wpływ kultury na człowieka, jego wybory, decyzje i światopogląd. Zastanowimy się także, czy możliwe jest dzisiaj oddzielenie rzeczywistego obrazu oraz jego medialnego przekazu, czy na pewno rozumiemy strategie rządzące światem mediów. Wspomnimy Waldemara Milewicza, słynnego korespondenta wojennego, którego biografia stała się inspiracją dla tego monodramu.
"Panna Julie"
Spotkanie z Anną Skuratowicz i prof. Ewą Partygą
Jeden z najsłynniejszych dramatów Augusta Strindberga, szokujący i kontrowersyjny w momencie prapremiery (tekst powstał w 1888 roku). Zastanowimy się, jakie emocje budzi dziś i czy noc przesilenia letniego (wtedy dzieje się akcja tej jednoaktówki) budzi dzisiaj jakiekolwiek skojarzenia kulturowe.=, innymi słowy co "Panna Julie" Augusta Strindberga ma wspólnego ze "Snem nocy letniej" Williama Szekspira. Porozmawiamy też o tym, co dramaturgia i teatr Strindberga osiągnęły w europejskim i polskim teatrze, co trwale zmieniły, na co wyraźnie wpłynęły. Zapytamy także, dlaczego panna Julia została na afiszu panną Julie i co to, pozornie niezauważalna zmiana (choć wyraźniejsza dla ucha niż oka) oznacza.
"Opowieść wigilijna"
Spotkanie z Wojciechem Czerwińskim i dr Sebastianem Dudą
W przedświątecznej atmosferze zanurzymy się w ewangeliczne i teologiczne meandry "Opowieści wigilijnej", nieśmiertelnej powieści, chciałoby się powiedzieć: przypowieści, Charlesa Dickensa, którą reżyseruje Wojciech Czerwiński. Przyjrzymy się przemianie, jakiej pod wpływem spotkań z duchami, ulegnie legendarny skąpiec Ebenezer Scrooge. No i pożyczymy sobie "Wesołych Świąt!", zastanawiając się, co te świeta dzisiaj dla nas znaczą, jak je obchodzimy i czy w istocie to święty czas, czy tylko czas wolny. Tyle fascynujących tematów wokół bestsellera, który został napisany, żeby spłacić długi karciane autora!
"Kochany, najukochańszy"
Spotkanie z Grażyną Barszczewską
Przy takim czule sformułowanym tytule nie sposób nie porozmawiać o czułości właśnie. Wychodząc od mowy noblowskiej Olgi Tokarczuk razem z czułymi, najczulszymi specjalistkami od scenicznej czułości, Grażyną Barszczewską i Magdą Umer, porozmawiamy o współczesnej nośności prozy Wiesława Myśliwskiego. Będzie też, wszak wzywa nas do tego tytuł przedstawienia, o stopniowaniu przymiotników i różnicy między wrażliwością a egzaltacją. Będą też peany pod adresem polszczyzny oraz obawy przed jej spłycaniem i karleniem. Płytka polszczyzna to skarlali użytkownicy. Porozmawiamy więc o fenomenie języka, literatury i teatru jako nośników tożsamości.