Dożywocie

 

Premiera: 29.01.2016, czas trwania: 2 godz. 15 min. (1 przerwa), Duża Scena

Autor: Aleksander Fredro
Reżyseria: Filip Bajon
Scenografia: Anna Wunderlich
Kostiumy: Dorota Roqueplo
Muzyka: Michał Lorenc
Reżyseria światła: Mirosław Poznański
Asystent reżysera: Przemysław Pawlicki
Sufler: Małgorzata Ziemak
 
 

Premiera: 29.01.2016, czas trwania: 2 godz. 15 min. (1 przerwa), Duża Scena

7 i 8 czerwca 2017 r. - POŻEGNANIE Z TYTUŁEM!

"Dożywocie" to jedna z trzech najlepszych komedii Fredry, ukazująca świat kapitału i kapitalistów. Jej głównymi bohaterami są ofiary wszechwładzy pieniądza: lichwiarz Łatka, nicpoń i hulaka Leon Birbancki oraz podupadający finansowo ziemianin Orgon. Motyw dożywocia, czyli stałych procentów od zdeponowanego majątku, stał się znakomitym kluczem do podwójnej intrygi – rzec można miłosnej i finansowej.

Łatka, wszedłszy w posiadanie dożywocia Birbanckiego, staje się jego tajemniczym aniołem stróżem. Wiedząc, że śmierć podopiecznego pozbawiłaby go zysków, nie szczędzi zabiegów by uchronić swoją żywą lokatę przed zgubnymi skutkami hulaszczego życia. Jednocześnie widząc marność swych starań, próbuje zbyć dożywocie innemu lichwiarzowi – Twardoszowi, któremu zachwala zdrowie i kondycję Birbanckiego niczym najlepszy produkt bankowy gwarantujący długofalowe, pokaźne zyski.

Równolegle ze sprawami biznesowymi Łatka prowadzi swoje sprawy uczuciowe. Planuje rozkochać w sobie i skłonić do małżeństwa Rózię – córkę Orgona. Sądzi, że dziewczyna, rozumiejąc zasady, które rządzą światem, pójdzie za niego, by ratować tonącego w długach ojca.

Ostatecznie żadna z inwestycji Łatki nie przynosi oczekiwanego zwrotu.

Dla Filipa Bajona, który wielokrotnie realizował klasykę polską w kinie, teatrze i telewizji, "Dożywocie" jest opowieścią nie o jednym, a o wielu wilkach z Wall Street – ludziach którzy mogli mieć wszystko, mieli niemal wszystko i wszystko stracili, ponieważ myśląc, że kochają życie kochali tylko pieniądze.

GALERIA ZDJĘĆ Z PRACOWNI TEATRALNYCH:
   

Polecamy również:
"Zemsta"

"Wesele"
"Natalia Sikora śpiewa Norwida"
"Szkoła żon"

 
  • "Wilk z Karasia"

    Dionizy Kurz, kurzawka.blogspot.com, 14.03.2016

    Reżyser pokazał historię finansisty Łatki na tle wielkich ekranów wyświetlających notowania kursów akcji współczesnych korporacji, czyli na giełdzie. Tytułowe "Dożywocie" było w istocie ryzykownym instrumentem finansowym. Spekulacja, wysokie zyski, element (...)

    Reżyser pokazał historię finansisty Łatki na tle wielkich ekranów wyświetlających notowania kursów akcji współczesnych korporacji, czyli na giełdzie. Tytułowe "Dożywocie" było w istocie ryzykownym instrumentem finansowym. Spekulacja, wysokie zyski, element hazardu, to brzmi jak opis współczesnego funduszu hedgingowego. Sztuka Fredry była w istocie o chciwości, a więc na jej scenograficzną prezentację wybrano jak najlepsze miejsce. Kolorowe ekrany nie były końcem atrakcji wizualnych. Należy do nich dodać widok wspaniałego, przelatującego nad widownią balonu (scenografia Anna Wunderlich), którego widok wywoływał u Łatki stan niemal przedzawałowy.
    Tym, co było zawsze najważniejszą wartością sztuk Fredry, to wspaniała polszczyzna jego dramatów. "Dożywocie" zostało napisane ośmiozgłoskowym wierszem, który wymusza odpowiedni rytm i muzyczność brzmienia. Cała sztuka interpretacji polega jednak na tym, aby mówić w zasadzie językiem potocznym, ale zachowując ten cudowny wiersz. Hrabia doskonale rozumiał aktorów i pisał często uwzględniając w tekstach ich uwagi, ale gra w jego sztukach wymaga bardzo dobrego warsztatu aktorskiego. Dopiero później, można dodawać smaczki, pauzy, różne przygłosy, zmieniać rytm i grać ciałem i świadomie mimiką.
    W Teatrze Polskim w Warszawie właśnie w taki sposób, pełny i fredrowski zagrał chciwego Łatkę Jarosław Gajewski. Artysta wykreował postać wykorzystując cały arsenał narzędzi swojego bogatego kunsztu. Podobał mi się też naturalny Paweł Kurcz (Filip), zgrabnie prezentujący postać cwanego służącego.
    CAŁY TEKST RECENZJI: www.kurzawka.blogspot.com 

    więcej 
  • "Aktorskie solo"

    Aleksandra Rembowska, Teatralny.pl, 10.02.2016

    Łatkę w Polskim w przedstawieniu Filipa Bajona gra Jarosław Gajewski. (...) kreśli on z powodzeniem portret nędznego spekulanta – precyzyjnie co do milimetra. Nie ma tu mowy o nieprzemyślanym czy niedopracowanym spojrzeniu, ruchu, geście. Każde drgnienie mięśni, półgrymas, (...)

    Łatkę w Polskim w przedstawieniu Filipa Bajona gra Jarosław Gajewski. (...) kreśli on z powodzeniem portret nędznego spekulanta – precyzyjnie co do milimetra. Nie ma tu mowy o nieprzemyślanym czy niedopracowanym spojrzeniu, ruchu, geście. Każde drgnienie mięśni, półgrymas, mrugnięcie okiem – znajdują motywację. Łatka w interpretacji Gajewskiego z początku jawi się niczym lis, pozornie nieszkodliwy, przyczajony. Bada, uważnie przygląda się otoczeniu, wietrzy możliwości, które pozwolą skutecznie chronić interes, ale też próbuje rozdawać karty. (...) Biegiem, w podskokach, zgarbiony w pośpiesznym truchcie, to znów wyprostowany jak struna, zaskoczony czyjąś reakcją, zamiera na chwilę w zdumieniu, po to tylko by pozbierać myśli i uderzyć z podwójną siłą. (...) Celne znajdowanie przez Gajewskiego ekwiwalentu w ruchu dla emocji czy intencji przywodzi na myśl mistrzowską lekcję z pogranicza aktorstwa dell’ arte, znaną z wykonań choćby Ferruccio Soleriego. Trzeba przy tym zaznaczyć, że Gajewski kreuje Łatkę jako postać złożoną, równie komiczną, co tragiczną, dojmująco samotną w swoim skąpstwie i wyrafinowanej chytrości, wyzbytą empatii i uczuć, która ostatecznie przegrywa.
    CAŁY TEKST RECENZJI: www.teatralny.pl

    więcej 
  • _

    Autorki Warszawskiego bloga teatralnego, 'Subiektywnie o teatrze', 03.02.2016

    Reżyser bawi się tekstem, traktując go z lekką ironią, dystansem, lecz nie wpadając w utarte schematy „spektaklu w kostiumie”. Filip Bajon miesza konwencje. Świat XIX-wieczny splata się ze współczesnością. Podziwiamy kostiumy i scenografię z epoki Fredry, a (...)

    Reżyser bawi się tekstem, traktując go z lekką ironią, dystansem, lecz nie wpadając w utarte schematy „spektaklu w kostiumie”. Filip Bajon miesza konwencje. Świat XIX-wieczny splata się ze współczesnością. Podziwiamy kostiumy i scenografię z epoki Fredry, a jednocześnie obserwujemy maklerów, ubranych w czarne garnitury, śledzących wyświetlane z tyłu sceny notowania giełdowe. Scenę zdobi byk – „złoty cielec”, a po bokach stoją automaty do gry. To swoiste pomieszanie stylów, co jest zaskakujące, w ogóle nie przeszkadza, wręcz przeciwnie, jest swego rodzaju powiewem świeżości w inscenizacji klasycznego tekstu. Aktorzy Teatru Polskiego świetnie wpisują się w koncepcję przedstawienia. Swoje role odgrywają nieco z dystansem i odrobiną przesady, ale też z subtelnym humorem. Dzięki temu kreowane postacie wydają się wiarygodne. Zachwyca Jarosław Gajewski, brawurowo wykonujący rolę Łatka i Krzysztof Kwiatkowski z pasją wcielający się w Leona Birbanckiego. „Dożywocie” to spektakl, który pozwala miło spędzić wieczór w teatrze.
    CAŁY TEKST RECENZJI: www.subiektywnieoteatrze.pl

    więcej 
  • "Wzrost akcji Fredry po premierze."

    Izabela Matjasik, www.dyskusja.biz, 31.01.2016

    Jak się mają notowania akcji na giełdzie do twórczości Aleksandra Fredry? Warto się dowiedzieć, odwiedzając Teatr Polski, na którego deskach wystawiane jest właśnie „Dożywocie” w reżyserii Filipa Bajona. Sztuki Fredry znacie? Znamy, znamy. Ja też tak kiwałam (...)

    Jak się mają notowania akcji na giełdzie do twórczości Aleksandra Fredry? Warto się dowiedzieć, odwiedzając Teatr Polski, na którego deskach wystawiane jest właśnie „Dożywocie” w reżyserii Filipa Bajona.
    Sztuki Fredry znacie? Znamy, znamy. Ja też tak kiwałam głową, póki nie usłyszałam o „Dożywociu”. Wstyd przyznać, ale ta świetna przecież sztuka umknęła mojej uwadze lub pamięci.
    (...)Sztuka ma bardzo dobrą obsadę, na deskach Teatru Polskiego zobaczymy Piotra Cyrwusa – któremu udało się uciec ze świata seriali i przypomnieć widzom, że jest świetnym aktorem teatralnym – Jarosława Gajewskiego, Szymona Kuśmidera, Krzysztofa Kwiatkowskiego w roli Leona Birbanckiego i Martę Kurzak jako Rózię. Fredrowskiego charakteru sztuce nadaje Paweł Krucz w roli służącego Filipa.
    I "bodajby wam nóżka spuchła", gdybyście przegapili „Dożywocie”.
    CAŁY TEKST RECENZJI: www.dyskusja.biz

    więcej 
 
 
Zwiastun spektaklu
Videoblog przed premierą odc. 1
Videoblog przed premierą odc. 2
Videoblog przed premierą odc. 3
Videoblog przed premierą odc. 4
Radiowy zwiastun spektaklu
 
 
DUŻA SCENAwtorek, środa, czwartek, niedzielapiątek, sobota
I STREFAN 56 zł, U 45 złN 60 zł, U 52 zł
II STREFAN 44 zł, U 34 złN 46 zł, U 36 zł
III STREFAN 28 zł, U 22 złN 30 zł, U 24 zł
IV STREFAN 24 zł, U 20 złN 24 zł, U 20 zł
LOŻA PREZYDENCKAN 130 złN 130 zł

- PLAN WIDOWNI (PDF)
- Wejściówki w cenie 20 zł sprzedawane są na 30 minut przed spektaklem. Płatność za wejściówki wyłącznie gotówką.
- Bilety ulgowe (U) przysługują: uczniom, emerytom, rencistom, osobom z niepełnosprawnością oraz odznaczonym "Zasłużony dla Kultury Polskiej" za okazaniem legitymacji.
- Ceny biletów w sprzedaży on-line zawierają opłatę manipulacyjną.
- Propozycje tańszych biletów znajdą Państwo wśród naszych OFERT SPECJALNYCH.

 

Partnerzy spektaklu:

 
 
Uwaga: ta strona wykorzystuje pliki cookies. Więcej informacji o celu ich używania i zmianie ustawień przeglądarki znajdziesz tutaj. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Czym są pliki "cookie" - „ciasteczka”?


Poprzez pliki „ciasteczka” należy rozumieć dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, przechowywane w urządzeniach końcowych użytkowników przeznaczone do korzystania ze stron internetowych. Pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie użytkownika i odpowiednio wyświetlić stronę internetową dostosowaną do jego indywidualnych preferencji. „Ciasteczka” zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Pliki cookies, wykorzystywane są w celu: tworzenia anonimowych, zagregowanych statystyk, które pomagają zrozumieć w jaki sposób użytkownik korzysta ze stron internetowych dostosowanie zawartości i wyglądu strony do preferencji użytkownika

Używane ciasteczka na naszej stronie


  1. PHPSESSID - identyfikator sesji użytkownika
  2. PersistentQueueNumber,manageableQueueCookie0 – przechowuje kolejkę zdjęć
  3. CMS_DEBUG – debugowanie strony
  4. jsltTestCookie – testowe ciasteczko
  5. CookieInfo - informacja o wyświetleniu powiadomienia dotyczącego użycia przez stronę plików cookies
  6. __utmaa, __utmab, __utmac, __utmaz - używane są przez usługę Google Analytics która pozwala na generowanie statystyk strony www
  7. x-src, datr - używane przez facebook.com
  8. demographics ,dkv, VISITOR_INFO1_LIVE,use_hitbox,PREF - youtube.com

Zmiana ustawień ciasteczek (cookies) w przeglądarkach:


- Opera
- Firefox
- Internet Explorer
- Chrome
- Safari

Wyłączenie akceptacji ciasteczek znacznie ogranicza funkcjonalność większości podstron witryny.