Parady

 

Premiera: 29.09.2012, czas trwania: 1 godz. 40 min. (bez przerwy), Scena Kameralna

Autor: Jan Potocki
Przekład: Józef Modrzejewski, Anna Wasilewska
Reżyseria: Edward Wojtaszek
Scenografia: Weronika Karwowska
Kostiumy: Weronika Karwowska
Muzyka: Tomasz Bajerski
Ruch sceniczny: Leszek Bzdyl
Maski: Tadeusz Znosko
Asystent reżysera: Kamila Łapicka
Asystent scenografa: Wisłomira Nicieja
Inspicjent : Katarzyna Zbrojewicz
 
Zerzabella: Joanna Halinowska
Leander: Piotr Bajtlik
Gil: Paweł Krucz
Kasander: Szymon Kuśmider
Doktor,
Kryspin:
Paweł Ciołkosz
instrumenty perkusyjne: Marta Maślanka
 
 
Robert Siwak
klarnet: Adrian Janda
Piotr Zawadzki
fagot: Michał Żagan
Artur Kasperek
 
 
 

Premiera: 29.09.2012, czas trwania: 1 godz. 40 min. (bez przerwy), Scena Kameralna

Tekst jednego z największych ekscentryków w historii polskiej literatury powraca po czterdziestu latach na scenę Teatru Polskiego w brawurowej inscenizacji Edwarda Wojtaszka z choreografią Leszka Bzdyla oraz scenografią i kostiumami Weroniki Karwowskiej.

"Parady" Jana Nepomucena Potockiego powstały dla teatru dworskiego. Pierwszymi odbiorcami utworu była rezydująca na zamku w Łańcucie rodzina żony autora. Tekst składa się z sześciu żartów scenicznych, które łączy galeria bohaterów charakterystycznych dla commedii dell`arte: Gil (Arlekin) – prostoduszny, ale niepozbawiony zdrowego rozsądku sługa, przewrotna trzpiotka - panienka Zerzabella (Kolombina), a także jej ojciec Kasander (Pantalone), kandydat do jej ręki – żołnierz Leander (Capitano/Kochanek) oraz Doktor (Dottore). "Parady" zostały wystawione po raz pierwszy w 1792 roku i od tego czasu cieszą się ogromną popularnością na polskich scenach. 

Wojtaszek wraz z zespołem aktorskim Teatru Polskiego potraktowali tekst "Parad" jako wyzwanie zbudowania żywotnej, dowcipnej, współczesnej formy teatralnej, czerpiącej z konwencji commedii dell’arte. Ekspresja zespołu aktorskiego, wspieranego przez choreografię Leszka Bzdyla splata się w "Paradach" ze świadomością formy, tworząc bezpretensjonalne i żywiołowe widowisko.

Spektakl Edwarda Wojtaszka wpisuje się w cykl prezentacji najważniejszych utworów literatury polskiej, realizowanych z autorskim zamierzeniem, przy jednoczesnym poszanowaniu języka i konwencji, w jakich zostały stworzone. Na scenę Teatru Polskiego PARADY powracają po 40 latach od realizacji Lecha Wojciechowskiego w 1972 roku.

Edward Wojtaszek (ur. 1954) - reżyser, tłumacz, wykładowca Akademii Teatralnej i Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Wieloletni współpracownik Jacquesa Lassalle’a. W swoim dorobku reżyserskim sięgał do tekstów m.in. Moliera, Gogola, Fredry, Barańczaka.

Polecamy również:
"Karnawał czyli pierwsza żona Adama"
"Quo vadis słowami Sienkiewicza, Eliota, Audena i innych"

"Polacy"
"Zemsta"

>> PLAN WIDOWNI

 
  • _

    Agnieszka Zawadka, Blog 'Kocham Teatr', 23.02.2014

    W zaprezentowanej obsadzie moją uwagę przykuł szczególnie Kasander (Szymon Kuśmider). Doskonale odnalazł się w groteskowej roli pociesznego mieszczucha – brawo za ruch sceniczny i artykulację! Nie gorzej u jego boku wypadł sam Gil (Paweł Krucz). Krucz wcielił się w postać (...)

    W zaprezentowanej obsadzie moją uwagę przykuł szczególnie Kasander (Szymon Kuśmider). Doskonale odnalazł się w groteskowej roli pociesznego mieszczucha – brawo za ruch sceniczny i artykulację! Nie gorzej u jego boku wypadł sam Gil (Paweł Krucz). Krucz wcielił się w postać gapowatego sługi użyczając mu niezwykłej energii. Jego wygibasy na scenie skutecznie bawiły niezdarnością, której nie można odmówić doskonałego przemyślanego wykonania. (...) Teatr Polski po raz kolejny wkupił się w moje łaski muzyką na żywo, która nigdy nie umyka mojej uwadze. W trakcie spektaklu pojawia się muzyka Tomasza Bajerskiego – można usłyszeć instrumenty perkusyjne, klarnet i fagot. Taki drobny zabieg, a jak bardzo zmienia wrażenia ze spektaklu. Doceniam.
    CAŁY TEKST RECENZJI: www.kochamteatr.info

    więcej 
  • "Blask konwencji"

    Tomasz Miłkowski, Przegląd nr 44/2012, 28.10.2012

    Inscenizacja "Parad" Jana Potockiego w warszawskim Teatrze Polskim przywraca blask konwencji komedii dell'arte.Premiera została poprzedzona warsztatami, dzięki czemu aktorzy rozpoczęli próby solidnie przygotowani do zderzenia z bardzo wymagającą formą. Rezultaty tej (...)

    Inscenizacja "Parad" Jana Potockiego w warszawskim Teatrze Polskim przywraca blask konwencji komedii dell'arte.
    Premiera została poprzedzona warsztatami, dzięki czemu aktorzy rozpoczęli próby solidnie przygotowani do zderzenia z bardzo wymagającą formą. Rezultaty tej pracy są godne podziwu, mamy bowiem do czynienia ze spektaklem odwzorowującym odległą stylistykę, ale jednocześnie żywym, aktualnym, pełnym energii i niewymuszonego humoru. Doskonały użytek z maski i charakteryzacji, perfekcyjny ruch graniczący z akrobatyką, precyzyjnie modulowany głos spotykają się tu z elementami improwizacji, nawiązującymi do naszej współczesności (dobiegają echa afery Amber Gold), a nawet lokalnej topografii (Kasander wyprawia się na mulicy do Indii w okolice Komorowa i na Chomiczówkę). Zespołowość gry i wyrafinowane solówki, jak choćby niezwykła przemiana Pawła Krucza w Arlekina-Gila, a na koniec przejmująca scena demakijażu, kiedy aktor już bez maski, bez osłony, staje twarzą w twarz z widownią, budzą podziw.
    CAŁY TEKST RECENZJI: www.aict.art.pl

    więcej 
  • "Anachroniczne i trącą myszką? W żadnym razie!"

    Anna Czajkowska, Teatr dla Was, 15.10.2012

    Choć bohaterowie noszą inne imiona, pokrewieństwo z klasyczną włoską komedią, jej ściśle określoną formą i stylem jest wyraźne. Każda jednoaktówka stanowi odrębną całość, a rozdzielone są jedynie przepysznymi kupletami autorstwa reżysera Edwarda Wojtaszka, z muzyką (...)

    Choć bohaterowie noszą inne imiona, pokrewieństwo z klasyczną włoską komedią, jej ściśle określoną formą i stylem jest wyraźne. Każda jednoaktówka stanowi odrębną całość, a rozdzielone są jedynie przepysznymi kupletami autorstwa reżysera Edwarda Wojtaszka, z muzyką Tomasza Bajerskiego w doskonałym wykonaniu (słuszne brawa dla muzyków). "Parady" - lekkie, pełne wdzięku, a przy tym niebanalne, przypominają kunsztowne puzderka, zdobione drobnymi klejnotami. Anachroniczne i trącą myszką? W żadnym razie! Tym bardziej, że Edward Wojtaszek uwspółcześnił niektóre fragmenty tekstu. Dowcipy na temat literatów, demokratów, mężów i żon brzmią całkiem współcześnie. Przewrotność i skłonność do ironii, groteskowość, częste przeciwstawianie się tradycji i logice bawi i zaskakuje, pozwalając docenić błyskotliwość autora. Gra słów i kalamburów językowych wymaga nie lada umiejętności i techniki aktorskiej. Dykcyjne akrobacje, zamierzona wyrazistość i elementy improwizacji brzmią znakomicie na scenie Teatru Polskiego.

    CAŁY TEKST RECENZJI: www.teatrdlawas.pl

    więcej 
  • "Zmierzyć z tradycją teatru commedia dell'arte"

    Mirosław Winiarczyk, Idziemy nr 42, 11.10.2012

    Akcja sześciu żartów scenicznych rozgrywa się na dodatkowej podwyższonej drewnianej scenie, co sprawia wrażenie, że obcujemy z "teatrem w teatrze". Twórcy przedstawienia nie starali się realizować dokładnej imitacji konwencji wspomnianego stylu, typowego dla teatru (...)

    Akcja sześciu żartów scenicznych rozgrywa się na dodatkowej podwyższonej drewnianej scenie, co sprawia wrażenie, że obcujemy z "teatrem w teatrze". Twórcy przedstawienia nie starali się realizować dokładnej imitacji konwencji wspomnianego stylu, typowego dla teatru włoskiego. Spektakl nosi raczej charakter improwizacji na temat commedii dell'arte, z postaciami przybranymi w charakterystyczne maski. Tematami poszczególnych części, których akcja rozgrywa się w rozmaitych miejscach, są typowe dla gatunku problemy miłosnych gier i zabawnych relacji między typowymi postaciami, które odpowiadają bohaterom włoskich przedstawień, jak Arlekin, Colombina, Pantalone i Dottore.

    CAŁY TEKST RECENZJI: www.idziemy.pl

    więcej 
  • "Parady"

    Wojciech Majcherek, Blog autora, 09.10.2012

    Nie wiem, czy Parady w Teatrze Polskim są najlepszym w tej chwili warszawskim spektaklem (bo jak taki ranking układać?), ale wiem, że na pewno nie ma takiego drugiego przedstawienia. Są wyjątkowe, ponieważ operują stylem, konwencją, ściśle określoną formą, co się już rzadko spotyka (...)

    Nie wiem, czy Parady w Teatrze Polskim są najlepszym w tej chwili warszawskim spektaklem (bo jak taki ranking układać?), ale wiem, że na pewno nie ma takiego drugiego przedstawienia. Są wyjątkowe, ponieważ operują stylem, konwencją, ściśle określoną formą, co się już rzadko spotyka na naszych scenach. Owszem komedia dell’arte występuje od czasu do czasu w wersji nadwiślańskiej, która zwykle jest nieudatną podróbką. Parady w Polskim przywracają wiarę, że zabawa w tak konwencjonalny teatr może łączyć prawdziwe umiejętności z radością gry, która wytwarza się w naturalny sposób. Obcowanie z tym teatrem daje absolutnie bezinteresowną przyjemność. I wzbudza podziw dla twórców dzieła.

    CAŁY TEKST RECENZJI: www.wojciech-majcherek.blog.onet.pl

    więcej 
  • Z Dziennika Krystyny Jandy

    Krystyna Janda, www.krystynajanda.pl, 03.10.2012

    Od strony pracy zawodowej unikat, talent aktorów, ich sprawność fizyczna, umiejętność mówienia, umiejętności zawodowe, precyzja, pomysłowość, wyobraźnia, poczucie humoru, na najwyższym poziomie światowym. Ogrom pracy włożonej w przedstawienie dla nas zawodowców (...)

    Od strony pracy zawodowej unikat, talent aktorów, ich sprawność fizyczna, umiejętność mówienia, umiejętności zawodowe, precyzja, pomysłowość, wyobraźnia, poczucie humoru, na najwyższym poziomie światowym. Ogrom pracy włożonej w przedstawienie dla nas zawodowców jest powalający, publiczność nie pozna się na tym zupełnie, bo lekkość, wdzięk i dezynwoltura artystów na to nie pozwoli. Wielkie, wielkie gratulacje, wyrazy szacunku i podziwu, i brawa, brawa, brawa. Ja biłam brawo tak, że zabolały mnie dłonie.

    CAŁY TEKST RECENZJI: www.krystynajanda.pl

    więcej 
 
 
Videoblog przed premierą "Parad"
Zwiastun spektaklu
Reportaż (skrót video) z Forum dyskusyjnego
 
 
SCENA KAMERALNA wtorek, środa, czwartek, niedzielapiątek, sobota
I STREFA (parter)N 42 zł, U 34 złN 44 zł, U 36 zł
II STREFA (balkon)N 40 zł, U 32 złN 40 zł, U 32 zł

- PLAN WIDOWNI
- Wejściówki w cenie 20 zł sprzedawane są na 30 minut przed spektaklem. Płatność za wejściówki wyłącznie gotówką.
- Bilety ulgowe (U) przysługują: uczniom, emerytom, rencistom, osobom z niepełnosprawnością oraz odznaczonym "Zasłużony dla Kultury Polskiej" za okazaniem legitymacji.
- W sprzedaży on-line dostępne są wyłącznie bilety normalne, a ceny zawierają opłatę manipulacyjną.
- Propozycje tańszych biletów znajdą Państwo wśród naszych OFERT SPECJALNYCH.

 
 
Uwaga: ta strona wykorzystuje pliki cookies. Więcej informacji o celu ich używania i zmianie ustawień przeglądarki znajdziesz tutaj. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Czym są pliki "cookie" - „ciasteczka”?


Poprzez pliki „ciasteczka” należy rozumieć dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, przechowywane w urządzeniach końcowych użytkowników przeznaczone do korzystania ze stron internetowych. Pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie użytkownika i odpowiednio wyświetlić stronę internetową dostosowaną do jego indywidualnych preferencji. „Ciasteczka” zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Pliki cookies, wykorzystywane są w celu: tworzenia anonimowych, zagregowanych statystyk, które pomagają zrozumieć w jaki sposób użytkownik korzysta ze stron internetowych dostosowanie zawartości i wyglądu strony do preferencji użytkownika

Używane ciasteczka na naszej stronie


  1. PHPSESSID - identyfikator sesji użytkownika
  2. PersistentQueueNumber,manageableQueueCookie0 – przechowuje kolejkę zdjęć
  3. CMS_DEBUG – debugowanie strony
  4. jsltTestCookie – testowe ciasteczko
  5. CookieInfo - informacja o wyświetleniu powiadomienia dotyczącego użycia przez stronę plików cookies
  6. __utmaa, __utmab, __utmac, __utmaz - używane są przez usługę Google Analytics która pozwala na generowanie statystyk strony www
  7. x-src, datr - używane przez facebook.com
  8. demographics ,dkv, VISITOR_INFO1_LIVE,use_hitbox,PREF - youtube.com

Zmiana ustawień ciasteczek (cookies) w przeglądarkach:


- Opera
- Firefox
- Internet Explorer
- Chrome
- Safari

Wyłączenie akceptacji ciasteczek znacznie ogranicza funkcjonalność większości podstron witryny.