Poranek filozoficzny - 1 edycja

Szanowni Państwo, Drodzy Rodzice,
 
PORANKI FILOZOFICZNE W POLSKIM to nasza nowa propozycja dla najmłodszych widzów. Cykl spotkań edukacyjnych, który przygotowaliśmy wspólnie z Pracownią Filozoficzną EUREKA Joanny Wągiel inspirowany jest treścią i przesłaniem naszej najnowszej premiery – „Królowa Śniegu”. Jego celem jest zachęcenie dziecka do samodzielnego myślenia oraz dodanie mu odwagi w zadawaniu trudnych pytań i w domaganiu się odpowiedzi na nie od nas – dorosłych.
Na świecie szkoły filozofowania dla dzieci działają od dawna i cieszą się dużą popularnością. W Polsce ten sposób pracy z dziećmi jest jeszcze mało znany. Uważam jednak, że wart jest naszego zainteresowania i może przynieść naszym dzieciom wiele pożytku.
Dzięki rozbudzonej podczas zajęć potrzebie filozofowania dzieci otrzymają narzędzia, które pozwolą im lepiej nazwać i zrozumieć otaczający świat, a tym samym budować swoje poczucie bezpieczeństwa w rodzinie, w kontaktach z dorosłymi, a także w grupie rówieśniczej.
Przyznacie Państwo, że w dzisiejszym świecie coraz trudniej być dorosłym, a co dopiero dzieckiem. Spróbujmy zatem dać naszym dzieciom szansę na zdobycie dodatkowej umiejętności, która może ułatwić im bycie szczęśliwymi.
Serdecznie zapraszam!
Andrzej Seweryn

Warsztaty powstają we współpracy z Pracownią Filozoficzną Joanny Wągiel

Czy warto filozofować z dziećmi? Jakie są z tego korzyści?
Dyskusja w zbliżonym wiekowo gronie zwiększa swobodę językową, umiejętność koncentracji, zdolność do refleksji, rozwija umiejętności społeczne, wzmacnia poczucie własnej wartości. W dzisiejszym świecie informacja jest niezbędna, aby przetrwać. Ale czy każda?
Chcemy nauczyć dzieci wybierać te niezbędne, chcemy, aby zaczęły się zastanawiać. Media proponują dziś konsumpcyjny model życia, nie unikniemy z nim konfrontacji, dzięki filozofowaniu Twoje dziecko będzie dorastało bardziej świadomie.
Dlatego, że chcesz mieć mądre, twórcze dziecko, zapraszamy…

Udział we wszystkich warsztatach:
- 10 zł/osobę
- 5 zł/osobę z biletem na „Królową Śniegu”
UWAGA - Zapraszamy uczestników warsztatów wejściem służbowym do budynku Teatru, od strony Pasażu Arnolda Szyfmana.

TERMINY I OPISY WARSZTATÓW:

- 25 PAŹDZIERNIKA 2014
DOBRO I ZŁO, CZYLI SKĄD WIEMY, ŻE COŚ JEST DOBRE LUB ZŁE?

godz. 11 (grupa 5-6 lat)
Gdzieś na łąk i lasów styku, żył wilk w pewnym zagajniku….
Wiersz "Wilk i owce" Bogusława Michalca zainspiruje dzieci do podjęcia dyskusji na temat, co jest dobrem, a co jest złem. Zastanawiać będziemy się, czy dobro istnieje, jeżeli tak to w jakiej postaci, czy istnieje też inne dobro niż materialne. W wesołej atmosferze sprzyjającej wyrażaniu własnych myśli i sądów, dzieci postarają się ułożyć własną definicję dobra oraz definicję zła; odpowiedzieć na nurtujące ich pytania związane z tematem spotkania, a przede wszystkich będą się starały znaleźć odpowiedź: czy istnieje inne dobro niż realne.
Informacja dla Rodziców: pracować będziemy na klasycznej definicji dobra, dobrem jest wszystko to co istnieje, zło to brak dobra.

godz. 12 (grupa 7- 10 lat)
Posłuchajcie! Zaczynamy. Kiedy bajka się skończy, będziemy wiedzieli więcej niż wiemy teraz...
Opowiadanie pierwsze z Królowej śniegu H. Ch. Andersena (w tłumaczeniu Heleny Gordziej) zainspiruje dzieci do podjęcia dyskusji na temat, skąd wiemy, że coś jest dobre lub złe.
W wesołej atmosferze sprzyjającej wyrażaniu własnych myśli i sądów, dzieci postarają się ułożyć definicję dobra oraz zła. Będziemy starali się odpowiedzieć na nurtujące dzieci pytania związane z tematem spotkania. Być może, że dyskutować będziemy o tym, co to znaczy być dobrym lub złym. Zastanowimy się, czy istnieje dobro, dobre dla wszystkich, oraz co czyni dobro dobrem, a zło złem. Możemy dyskutować także, czy istnieje inne dobro niż realne lub czy dobro i zło istnieją, jeżeli tak, to w jakiej postaci, czy istnieją też inne dobra niż materialne.
Informacja dla Rodziców: pracować będziemy na klasycznej definicji dobra, dobrem jest wszystko to co istnieje, zło to brak dobra.

RELACJA I ZDJĘCIA Z PIERWSZEGO SPOTKANIA DOSTĘPNE SĄ TUTAJ >>>

- 15 LISTOPADA 2014
CO WAŻNE JEST W ŻYCIU I DLACZEGO ?

Życie nieodłącznie związane jest z istnieniem, lecz czy istnienie związane jest z życiem? Każdy z nas ma jedno życie i ma prawo do tego, aby przeżyć najlepiej jak potrafi. Będziemy w dyskusji nawiązywać do klasycznej koncepcji życia jako samodoskonalenia w celu osiągnięcia szczęścia, przy czym mając na względzie społeczność, w której się żyje.

godz. 11 (grupa 5-6 lat)
Gerdo, kochana, mała Gerdo! Gdzie byłaś tak długo? I gdzie ja byłem? -
Rozejrzał się wokoło.- Jak tu zimno! Jak pusto i rozlegle!

Fragment baśni Królowa śniegu H.Ch. Andersena zainspiruje dzieci do podjęcia dyskusji na temat: Czym jest życie? Po czym poznaję, że żyję. Co ważne w życiu. Myślę, więc jestem? Czym różnie się bycie od istnienia.
Postaramy się w wesołej atmosferze, sprzyjającej wyrażaniu własnych myśli i sądów odpowiedzieć na te pytania, i na inne, które pojawią się w trakcie dyskusji. Być może poruszymy problematykę wolności, szczęścia, miłości, przyjaźni, radości i możliwości wpływu na własne życie.

godz. 12 (grupa 7-10 lat)
Gerdo, kochana, małą Gerdo! Gdzie byłaś tak długo? I gdzie ja byłem? -
Rozejrzał się wokoło.- Jak tu zimno! Jak pusto i rozlegle!

Fragment baśni Królowa śniegu H.Ch. Andersena zainspiruje dzieci do podjęcia dyskusji na temat: Czym jest życie? Po czym poznaję, że żyję. Co ważne w życiu. Myślę, więc jestem? Czym różnie się bycie od istnienia.
Postaramy się w wesołej atmosferze, sprzyjającej wyrażaniu własnych myśli i sądów odpowiedzieć na te pytania, i na inne, które pojawią się w trakcie dyskusji. Być może poruszymy problematykę wolności, szczęścia, miłości, przyjaźni, radości i możliwości wpływu na własne życie.

- 22 LISTOPADA 2014
CZY DOBRZE JEST SIĘ NUDZIĆ? CO DAJE NAM NUDA?

Punktem wyjścia do rozmowy będzie definicja nudy jako stanu emocjonalnego wywołanego obojętnością i brakiem zainteresowań. Nawiążemy w dyskusji do stoicyzmu i epikureizmu.

godz. 11 (grupa 5-6 lat)
Koza Róża, gdzieś z Podgórza, zakochała się w podróżach. Taka już z niej
koza, że nie chciał stać u woza.

Wiersz Koza Róża Bogusława Michalca zainspiruje dzieci do podjęcia dyskusji na temat nudy. Co to jest nuda? Kiedy poznajemy, że się nudzimy? Czy nuda może być wartościowa? Jeśli tak lub nie, to dlaczego? Jak nuda wpływa na nasze życie?
Postaramy się w wesołej atmosferze, sprzyjającej wyrażaniu własnych myśli i sądów odpowiedzieć na te pytania, i na inne, które pojawią się w trakcie dyskusji. Być może poruszymy problematykę wolności, szczęścia, miłości, przyjaźni, radości i możliwości wpływu na własne życie.

godz. 12 (grupa 7- 10 lat)
W królestwie, w którym teraz jesteśmy, mieszka księżniczka; jest tak niezwykle mądra, że przeczytała wszystkie gazety świata, a potem zapomniała co przeczytała, taka jest mądra. Teraz siedzi na tronie, ale podobno to wcale nie jest takie przyjemne…
Fragment baśni Królowa śniegu H.Ch. Andersena zainspiruje dzieci do podjęcia dyskusji na temat nudy. Co to jest nuda? Kiedy poznajemy, że się nudzimy? Czy nuda może być wartościowa? Jeśli tak lub nie, to dlaczego? Jak nuda wpływa na nasze życie?
Postaramy się w wesołej atmosferze, sprzyjającej wyrażaniu własnych myśli i sądów odpowiedzieć na te pytania, i na inne, które pojawią się w trakcie dyskusji. Być może poruszymy problematykę wolności, szczęścia, miłości, przyjaźni, radości i możliwości wpływu na własne życie.

- 6 GRUDNIA 2014
DLACZEGO DOROŚLI MYŚLĄ, ŻE ŁATWO BYĆ DZIECKIEM.

godz. 11 (grupa 5-6 lat)
Pewna bardzo chuda Marta chciała w domu mieć lamparta.
Wiersz Lampart Bogusława Michalca zainspiruje dzieci do podjęcia dyskusji na temat: dziecka w świecie dorosłych. Spróbujemy spojrzeć na świat dziecka oczami dorosłych i odpowiedzieć na pytanie postawione w temacie spotkania.
Będziemy dociekać: kiedy dorosły przestaje być dzieckiem, określimy definicję dziecka i dorosłego; Czy łatwo być dzieckiem, czy łatwo być dorosłym i dlaczego. Być może, że zastanowimy się, czym zajęlibyśmy się gdybyśmy mieli możliwość bycia dorosłym przez jeden dzień.
W wesołej atmosferze, sprzyjającej wyrażaniu własnych myśli i sądów postaramy się odpowiedzieć na te pytania, i na inne, które pojawią się w trakcie dyskusji.

godz. 12 (grupa 7- 10 lat)
A kiedy tak szli nadeszła cudowna wiosna, wszystko kwitło i zieleniało, a w kościołach biły dzwony.
Fragment baśni Królowa śniegu H.Ch. Andersena zainspiruje dzieci do podjęcia dyskusji na temat: dziecka w świecie dorosłych. Spróbujemy spojrzeć na świat dziecka oczami dorosłych i odpowiedzieć na pytanie postawione w temacie spotkania.
Będziemy dociekać: kiedy dorosły przestaje być dzieckiem, określimy definicję dziecka i dorosłego; Czy łatwo być dzieckiem, czy łatwo być dorosłym i dlaczego. Być może, że zastanowimy się, czym zajęlibyśmy się gdybyśmy mieli możliwość bycia dorosłym przez jeden dzień. W wesołej atmosferze, sprzyjającej wyrażaniu własnych myśli i sądów postaramy się odpowiedzieć na te pytania, i na inne, które pojawią się w trakcie dyskusji.

INFORMACJE I REZERWACJE:
Biuro Obsługi Widzów tel. 22 826 49 18, e-mail rezerwacje@teatrpolski.waw.pl



 
 
 
 
Uwaga: ta strona wykorzystuje pliki cookies. Więcej informacji o celu ich używania i zmianie ustawień przeglądarki znajdziesz tutaj. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Czym są pliki "cookie" - „ciasteczka”?


Poprzez pliki „ciasteczka” należy rozumieć dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, przechowywane w urządzeniach końcowych użytkowników przeznaczone do korzystania ze stron internetowych. Pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie użytkownika i odpowiednio wyświetlić stronę internetową dostosowaną do jego indywidualnych preferencji. „Ciasteczka” zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Pliki cookies, wykorzystywane są w celu: tworzenia anonimowych, zagregowanych statystyk, które pomagają zrozumieć w jaki sposób użytkownik korzysta ze stron internetowych dostosowanie zawartości i wyglądu strony do preferencji użytkownika

Używane ciasteczka na naszej stronie


  1. PHPSESSID - identyfikator sesji użytkownika
  2. PersistentQueueNumber,manageableQueueCookie0 – przechowuje kolejkę zdjęć
  3. CMS_DEBUG – debugowanie strony
  4. jsltTestCookie – testowe ciasteczko
  5. CookieInfo - informacja o wyświetleniu powiadomienia dotyczącego użycia przez stronę plików cookies
  6. __utmaa, __utmab, __utmac, __utmaz - używane są przez usługę Google Analytics która pozwala na generowanie statystyk strony www
  7. x-src, datr - używane przez facebook.com
  8. demographics ,dkv, VISITOR_INFO1_LIVE,use_hitbox,PREF - youtube.com

Zmiana ustawień ciasteczek (cookies) w przeglądarkach:


- Opera
- Firefox
- Internet Explorer
- Chrome
- Safari

Wyłączenie akceptacji ciasteczek znacznie ogranicza funkcjonalność większości podstron witryny.